29-31 stycznie w Arłamowie odbyło się kolejne seminarium techniczne zorganizowane przez firmę Rettenmaier Polska.
Podczas spotkań przedstawiane są wyniki badań i doświadczeń działu badawczego firmy oraz technologów z całej Europy, które są cenną inspiracją dla polskich drogowców.
Otwarcia seminarium dokonali organizatorzy – prezes Zarządu Rettenmaier Polska Piotr Kurach oraz kierownik Działu Drogownictwa Krystyna Szymaniak. W wydarzeniu wzięli udział członkowie Stowarzyszenia European Asphalt Pavement Association (EAPA): Juan José Potti (wiceprezes EAPA), Slovenko Henigman (członek Komitetu Wykonawczego EAPA) i Breixo Gomez (dyrektor techniczny EAPA). Slovenko Henigman przedstawił historię używania SMA w Słowenii w ciągu ostatnich 25 lat, natomiast dr Potti mówił o marketingu asfaltu i wykorzystaniu mediów społecznościowych w branży asfaltowej. Z kolei dr Gomez omówił sytuację przemysłu asfaltowego w Europie oraz to, w jaki sposób EAPA widzi przyszłość asfaltu ze wszystkimi stojącymi przed nami wyzwaniami, zwłaszcza tymi związanymi z gospodarką o obiegu zamkniętym, emisjami i cyfryzacją. O historii, nowych osiągnięciach i przyszłych wyzwaniach SMA w Niemczech opowiedział Stefan Schmidt- -Weiss (przewodniczący grupy rzecznictwa niemieckiego przemysłu produkcji i przetwarzania asfaltu Niemieckiego Stowarzyszenia DAV), a dr inż. Krzysztof Błażejowski (Orlen Asfalt) omówił doświadczenia SMA w Polsce. Sesję drugą otworzyli dr Daniel Gogolin (PTM) oraz dr Alexander Buttgereit, którzy referowali kwestie związane z nawierzchniami asfaltowymi zmniejszającymi hałas oraz ponowne wykorzystanie granulatu asfaltowego dodatkiem VIATOP® plus RC. Na koniec sesji dr inż. Igor Ruttmar (TPA) wraz z Marcinem Herimgiem (TPA) przedstawili temat SMA HD w kontekście konstrukcji nawierzchni pod ciężkie obciążenia na pełną głębokość przekroju asfaltowego. O obecnej sytuacji branży drogowej w Polsce, a także jej perspektywach opowiedział Adam Wojczuk, przedstawiciel Stowarzyszenia PSWNA. Podczas Seminarium nie zabrakło także reprezentantów zarządców dróg. Bogdan Bogdański (GDDKiA o. w Poznaniu) omówił postęp w technologii i sprzęcie drogowym od początku XX w., a Zbigniew Tabor (dyrektor ZDW Katowice) zaprezentował doświadczenia i perspektywy w Polsce w technologii BBTM. W wydarzeniu wzięli udział również przedstawiciele świata nauki – dr inż. Bohdan Dołżycki (Politechnika Gdańska) mówił o zastosowaniu w warstwach wiążących i podbudowy SMA 16 i SMA 22, wyliczając zalety i wady tej technologii, a dr hab. inż. Jan Król, prof. Politechniki Warszawskiej, w swoim referacie wyliczył aspekty środowiskowe i zdrowotne oraz korzyści techniczne stosowania technologii WMA. W trakcie Seminarium swoje wystąpienia miały również firmy ściśle związane z budownictwem infrastrukturalnym: Lhoist oraz Grupa PBI zaprezentowały swoje produkty. Maciej Zawadzki (MTM) omówił zagadnienie technologii SMA na ścieżkach rowerowych, Bernd Abele (J. Rettenmaier & Söhne) udowodnił, że VIATOP® plus WMA jest odpowiedzią na potrzeby ochrony środowiska, a Przemysław Zalewski (Colas Polska) zaprezentował projekty COLAS Polska wykorzystujące technologię SMA 16 JENA. Seminarium zwieńczyła dyskusja wraz z podsumowaniem, podczas którego przedstawiono wysnute podczas tych dwóch dni wnioski. W wydarzeniu wzięło udział ok. 150 osób, m.in. przedstawiciele firm budowlanych i projektowych oraz administracji krajowej i zagranicznej.