15 maja br. podczas Targów Autostrada-Polska w ramach ósmej edycji Salonu Kruszyw odbyła się debata pt. „Zmienione wymagania dla kruszyw – nowe dokumenty – nowe podejście – szanse i ryzyka”.
Jak co roku, organizatorem spotkania był Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego.
Tematami przewodnimi debaty były: zatwierdzone w 2018 r. przez Komitet Techniczny nr 108 Polskiego Komitetu Normalizacyjnego wersje czterech norm zawierających wymagania dla kruszyw stosowanych w budownictwie, wprowadzona norma PN-EN 16236:2018- 08 Ocena i weryfikacja stałości właściwości użytkowych (AVCP) kruszyw – Badanie typu i zakładowa kontrola produkcji oraz Ogólna Specyfikacja Techniczna Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Podczas spotkania omówiono aktualne wymagania dla kruszyw na podstawie wprowadzonych dokumentów. Po oficjalnym otwarciu debaty i przywitaniu gości prezentację wprowadzającą wygłosił moderator dyskusji – prof. IMBiGS Stefan Góralczyk. Następnie dr Bartłomiej Grzesik przedstawił referat, w którym omówił przeobrażenia mineralne w kruszywach naturalnych w kwaśnym środowisku asfaltowych warstw ścieralnych. Podczas wydarzenia mgr Michał Filipczyk (IMBiGS – Laboratorium Surowców i Wyrobów Budowlanych) podjął zarówno zagadnienie dotyczące podstawowych zmian w wymaganiach dla kruszyw według znowelizowanych norm, jak również omówił następstwa wprowadzenia znowelizowanych norm na wymagania dla kruszyw. Temat analizy zmian wymagań dotyczących zakładowej kontroli produkcji kruszyw wprowadzonych normą PN-EN 1623:2018-08 przedstawił w swoim referacie mgr Tomasz Kubuszewski (IMBiGS – Dział Certyfikacji Systemów Zarządzania). Ostatni referat w sesji przedstawił Leszek Bukowski (naczelnik Wydziału Technologii z Departamentu Technologii Budowy Dróg GDDKiA). Skomentował on kwestie związane z wymaganiami dla kruszyw wg Ogólnej Specyfikacji Technicznej D-05.03.04 dla nawierzchni z betonu cementowego. Po sesji merytorycznej przyszedł czas na debatę, w której naukowcy z IMBiGS przedstawili analizę zmian w normach oraz ich praktyczne skutki. Poinformowano również słuchaczy o nowych źródłach surowców do produkcji kruszyw, zgodnych z wytycznymi norm. Zaprezentowano korzyści, ale również zagrożenia związane z zaproponowanymi rozwiązaniami, w tym możliwością stosowania innych niż dotąd rodzajów surowców do produkcji kruszyw, m.in. kruszyw powydobywczych. Omówiono zmiany wymagań i nowe obowiązki producentów dotyczące zakładowej kontroli produkcji kruszyw. W kontekście zastosowania kruszyw przedstawiono ryzyka związane z reakcją niektórych kruszyw użytych do warstwy ścieralnej nawierzchni z kwaśnym środowiskiem asfaltowym w otoczeniu czynników środowiskowych.