Nr 11-12 „Magazynu Autostrady” został poświęcony wybranym zagadnieniom geotechniki i geoinżynierii. Poruszono również kwestię Mechanizacja robót ziemnych na terenach objętych szkodami górniczymi oraz emisyjności głównych materiałów budowlanych. W wydaniu znalazł się również artykuł na temat badań stanu nawierzchni drogowej, komfortu jazdy i bezpieczeństwa ruchu przy wykorzystaniu hulajnogi o napędzie elektrycznym.
Aktualności z branży drogowej
1-3 października br. w Katowicach odbyła się trzecia edycja Konferencji Drogowo-Mostowej „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg i mostów” zorganizowana przez redakcje czasopism „Magazyn Autostrady” i „Mosty”. Istotą Konferencji było kompleksowe połączenie tematyki projektowania, budowy oraz utrzymania dróg i mostów m.in. na złożonych, a także skomplikowanych terenach gruntowych.
Opis budowy obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej DK28. Inwestycja jest zlokalizowana na terenie Sanoka oraz w początkowej części na niewielkim odcinku gminy Sanok w powiecie sanockim.
Wywiad ze Zbigniewem Taborem
Wywiad z Agnieszką Spychalską
Obecnie na drogach można dostrzec prawdziwy rozrost nawierzchni betonowych. GDDKiA potwierdza, że w tym roku pod względem długości oddawanych dróg z betonu padnie rekord, a do końca 2022 r. będzie ich jeszcze więcej. Inwestycja w nawierzchnie betonowe ma procentować w przyszłości poprzez oszczędności na ich remontach – coraz częściej mówi się, że trwałość nawierzchni betonowej to średnio 30 lat. Czy zapowiadana długowieczność to prawda, czy mit?
Nadmierne osiadania nawierzchni stanowią „wieczny” problem użytkowników dróg. Z odkształceniami nawierzchni łączy się obniżenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy (BRD). Jedną z podstawowych przyczyn takiego zjawiska jest zachowanie się podłoża gruntowego. Najczęściej dotyczy to zjawiska osiadania podłoża gruntowego, stanowiącego efekt ściśliwości gruntów w wyniku przyłożenia obciążenia i jest przekroczeniem stanów granicznych użytkowalności (SGU). W rzadszych przypadkach odkształcenia wiążą się z przekroczeniem stanu granicznego nośności (SGN).
W artykule przedstawiono przykłady i zalecenia wykonania wkręcanych pali przemieszczeniowych. Zebrane doświadczenia projektowo-wykonawcze wskazują, że wkręcane pale przemieszczeniowe są bardzo dobrym rozwiązaniem technologicznym. Uzyskanie pożądanego efektu technicznego wymaga rozpoznania podłoża, znajomości zasad projektowania oraz przestrzegania technologii robót palowych. Zawsze należy brać pod uwagę realność techniczną zastosowania wybranej technologii, a dopiero później dobierać odpowiednie metody obliczeń i następnie zapewniać warunki wykonania robót palowych.
W artykule zaprezentowano przyczyny błędów złego rozpoznania podłoża oraz podano konkretne przykłady, w jaki sposób można ich uniknąć.
W artykule zaprezentowano przyczyny błędów złego rozpoznania podłoża oraz podano konkretne przykłady, w jaki sposób można ich uniknąć.
Wysadziny mrozowe są najczęstszą przyczyną awarii nawierzchni drogowych. Zamarzanie podłoża i powstawanie soczewek lodowych powodują podnoszenie powierzchni gruntu. Nawierzchnia drogowa podnosi się wraz z gruntem, pęka i ulega uszkodzeniu. W okresie wiosennych roztopów soczewki lodu topnieją, grunt mięknie, a jego nośność, stanowiąca o nośności nawierzchni drogowej, ulega znacznemu obniżeniu. Ruch pojazdów w czasie odwilży może prowadzić do uszkodzenia dróg w efekcie łącznego występowania osłabienia podłoża oraz pęknięć w nawierzchni. W zimnym i umiarkowanym klimacie powszechnie wykonuje się z tego powodu naprawy dróg w okresie wczesnowiosennym. Geokompozyt drenażowy MacDrain Arctic Blanket został opracowany przez Maccaferri w celu ograniczenia wysadzin mrozowych, a tym samym zapobieżenia uszkodzeniom nawierzchni.
W artykule opisano maszyny wykorzystywane przy robotach ziemnych na terenach objętych szkodami górniczymi. Opisano: budowę i zasady działania: spycharek, zgarniarek, równiarek, koparek oraz maszyn do zagęszczania gruntu.
Przemysł stanowi prawie 40% globalnego zużycia energii i prawie jedną czwartą bezpośrednich emisji dwutlenku węgla (CO2). Produkcja stali, cementu i aluminium jest odpowiedzialna za jedną czwartą tej energii i połowę bezpośrednich emisji CO2. W celu zmniejszenia globalnej emisji CO2, efektem którego będzie zahamowanie procesu globalnego ocieplenia, Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) zaproponowała scenariusze, które nawet przy gwałtownym wzroście zapotrzebowania na materiały do 2060 r. mogą spowodować redukcję emisji dla stali o 70%, cementu – o 20%, a aluminium – o 30%. Zakłada ona zmniejszenie globalnej emisji dwutlenku węgla w sektorze energetycznym o prawie 75%, redukcję ilości materiałów oraz poprawę wykorzystania materiałów w produktach finalnych, w tym również w sektorze budowlanym. Artykuł bazuje na danych zawartych w raportach Międzynarodowej Agencji Energetycznej z 2019 r.
W artykule zaprezentowano wnioski z projektu badawczego, na którego podstawie została przeprowadzona ocena przydatności kruszyw ze skał o różnym pochodzeniu litologicznym do zastosowań w konstrukcyjnych betonach mostowych. Przeanalizowano także zmieniające się przepisy i dokumenty techniczne dotyczące kruszyw do zastosowań w budownictwie mostowym. Na uzyskane wyniki badań kruszyw i betonów nałożono jako swoisty filtr wytyczne, jakie znalazły się w aktualizowanych i archiwalnych wzorcowych specyfikacjach technicznych (ST) oraz warunkach wykonania i odbioru robót budowlanych (WWiORB).
Wzrost popularności hulajnóg elektrycznych oraz rowerów jako środków transportu wymusza stosowanie innowacyjnego podejścia do pomiaru parametrów użytkowych dróg rowerowych. Jednym z możliwych sposobów jest pomiar przyspieszeń generowanych w trakcie ruchu pojazdu, np. hulajnogi elektrycznej. W artykule opisano możliwość wykorzystania danych o drganiach do kompleksowej oceny stanu dróg. Uwzględniono trzy kluczowe aspekty: stan nawierzchni, komfort jazdy oraz bezpieczeństwo ruchu.
8-10 października 2019 r. w Sopocie odbyła się XXVI Międzynarodowa Konferencja „Popioły z energetyki” zorganizowana przez Polską Unię Ubocznych Produktów Spalania. Celami corocznie organizowanego przedsięwzięcia są m.in.: szerzenie wiedzy na temat wykorzystania UPS-ów, promocja i rozwój branży UPS, a także promowanie idei Gospodarki w Obiegu Zamkniętym.
65. Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZITB, w której funkcję bezpośredniego organizatora pełnił Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, przeszła do historii.
22-24 września br. w Mikołajkach odbyła się szósta edycja Warmińsko-Mazurskiego Forum Drogowego zorganizowanego przez Polski Kongres Drogowy i Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. W trakcie forum jednym z głównych tematów były „bezpieczne drogi przyszłości”.
10-11 października br. na terenie Pałacu i Folwarku Łochów odbyło się 40. Jubileuszowe Seminarium PSWNA. Tematem przewodnim wydarzenia były ekonomiczne i techniczne aspekty budowy oraz utrzymania dróg w Polsce.
21-22 października 2019 roku w Majdanie pod Warszawą odbyło się szkolenie interpersonalne, w którym uczestniczyli pracownicy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Wydarzenie zostało przygotowane przez Elamed Media Group, wydawcę „Magazynu Autostrady”, w ramach formuły pod hasłem „Warsztaty Managera Kontraktu”, a miało na celu podniesienie kompetencji managerskich oraz rozwój umiejętności miękkich.
29 października br. w Gdańsku odbyła się IV edycja seminarium szkoleniowego zorganizowanego przez przedstawicieli firm Tensar Polska oraz Lotos Asfalt. Wydarzenie odbyło się w CentrumKonferencyjno-Biznesowym znajdującym się na Stadionie Energa.