Numer 3 „Magazynu Autostrady” został poświęcony wybranym zagadnieniom nawierzchni drogowych. Poruszono m.in. tematykę proaktywnego zarządzania i utrzymania nawierzchni betonowych w Polsce, remontów dróg bitumicznych i betonowych oraz wpływ odpadów sztucznych na wybrane właściwości zaprawy przed związaniem. Omówiono także właściwy przebieg badań charakterystyki porów powietrznych w stwardniałym betonie i diagnostykę nawierzchni drogowej jako podstawę Asset Management.
Aktualności z branży drogowej
Po wielu latach planowania, oczekiwań i starań o uzyskanie decyzji środowiskowej i prawomocnej decyzji ZRID w 2018 r. rozpoczęto w Opolu budowę obwodnicy piastowskiej. Zakres przedsięwzięcia obejmuje odcinek obwodnicy od km 0+341 do km 3+834, zlokalizowany w południowo-zachodniej i zachodniej części Opola.
21 grudnia 2018 r. oddano do użytku węzeł drogowy na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 47 z drogą wojewódzką nr 961 w Poroninie. Węzeł pozwoli rozładować korki blokujące dojazd nie tylko do Zakopanego, ale też w kierunku Białki Tatrzańskiej czy Morskiego Oka.
Rozmowa z Michałem Mendrokiem, dyrektorem katowickiego oddziału GDDKiA
Rozmowa z Tadeuszem Wasągiem, prezesem Zarządu Stowarzyszenia Producentów Chemii Budowlanej
Wypowiedź ekspertów nt. Przyszłości sektora domieszek do betonu - Jak sprostać coraz większym wymaganiom stawianym przez projektantów budowlanych, uwzględniając zagadnienia wytrzymałości betonowych konstrukcji drogowych?
Artykuł poświęcono zagadnieniu zarządzania i utrzymania nawierzchni betonowych, stosując podjeście proaktywne wynikające z założeń Asset Management. Autorka skupiła się na wyjaśnieniu, czym jest proaktywne zarządzanie i utrzymanie, na czym ono polega i wreszcie, kto może na tym zyskać. Artykuł przedstawia generalne i obiektywne wnioski, jakie płyną z podejścia proaktywnego zarządzania i utrzymania nawierzchni betonowych.
W artykule przedstawiono podstawowe różnice między nawierzchnią betonową i bitumiczną. Przeanalizowano również metody remontów obu typów nawierzchni.
W artykule opisano zmiany podatności (sztywności) MMA przy uwzględnieniu trzech najbardziej wpływających na nawierzchnie czynników, takich jak: czas obciążenia, temperatura i poziom przykładanych naprężeń.
W artykule omówiono możliwość wykorzystania odpadów sztucznych jako dodatku do kompozytów cementowych oraz określono ich wpływ na konsystencję i zawartość powietrza w zaprawie przed związaniem.
Asfalty w teorii i praktyce Jaki jest ich wpływ na prognozowaną żywotność dróg? Wypowiedzi ekspertów
W artykule przedstawiono porównanie wybranych rozwiązań materiałowo-technologiczno konstrukcyjnych nawierzchni drogowych w technologii asfaltowej i cementowej do przenoszenia ruchu bardzo ciężkiego KR7. Na podstawie wyników analizy wielokryterialnej dokonano wyboru optymalnego rozwiązania ze względu na kryteria: technologiczne, ekonomiczne, eksploatacyjne, utrzymaniowe oraz środowiskowe.
W artykule opisano rolę diagnostyki nawierzchni w Asset Management. Przedstawiono kampanie diagnostyczne wykonane w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Katowicach, podstawowe zasady nowoczesnej diagnostyki oraz omówiono diagnostykę nawierzchni w kontekście spójności sieci drogowej.
W artykule przedstawiono proces przygotowania próbki do badania. Właściwe przygotowanie próbek ma bardzo duży wpływ na uzyskane wyniki badań, które z kolei mają ogromny wpływ na przebieg realizowanych inwestycji drogowych.
Relacja z XX Konferencji Naukowo-Technicznej „Geosyntetyki i tekstylia techniczne w budownictwie i ochronie środowiska”
Relacja z I Polskiego Forum Tunelowego zorganizowanego przez Polski Kongres Drogowy