Numer 6 „Magazynu Autostrady” został poświęcony tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego. Poruszone zostały m.in. zagadnienia przyszłości nowoczesnych technologii na drogach krajowych, problemów adekwatności oznakowania oraz symulacji numerycznych rozpatrywanych w kwestii wsparcia badań właściwości barier ochronnych. Omówiono również aspekt BIM w infrastrukturze oraz dokonano przeglądu sprzętu do pozimowego utrzymania dróg.
Aktualności z branży drogowej
Prezentujemy wybrane postępowania, ogłaszane przez GDDKiA, o udzielenie zamówienia publicznego po wszczęciu, w którym wykonawcy mogą brać udział oraz tzw. Przetargi w toku.
Przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa autostrady A1 na odcinku Tuszyn – Pyrzowice: węzeł Woźniki (bez węzła) – węzeł Pyrzowice (bez węzła) od km 459+200,00 do km 474+350,14. Odcinek I to kolejny z etapów realizowanych w ramach inwestycji „Autostrada A1 węzeł Pyrzowice – koniec obwodnicy Częstochowy”.
Budowę drogi ekspresowej S7 pomiędzy Krakowem i Rabką-Zdrojem podzielono na trzy zadania: Lubień – Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała – Chabówka. Cała inwestycja obejmuje budowę 16,7 km „Zakopianki”, w tym 15,83 km ekspresowej.
Województwo lubelskie jest jednym z pięciu województw Polski Wschodniej, na terenie których jest jeszcze nadal bardzo dużo do zrobienia w zakresie rozwoju sieci dróg krajowych. Zaszłości w tym zakresie mają podłoże historyczne i sięgają czasów rozbiorów Polski. Zaborcom nie zależało na rozwoju podległych im terenów, a krótki okres dwudziestolecia międzywojennego nie pozwolił zniwelować opóźnień komunikacyjnych.
Rozmowa z Dyrektorem Departamentu Zarządzania Siecią Dróg Krajowych GDDKiA, Norbertem Wyrwichem
GDDKiA odział we Wrocławiu opisuje ćwiczenia służb ratowniczych, które odbyły się 24.04.2018 r. na nieoddanym jeszcze do ruchu odcinku drogi ekspresowej S3 odcinek Nowa Sól – Legnica w okolicy węzła Legnica Południe.
Opis zatwierdzonych przez Ministra infrastruktury realizacji dwunastu programów inwestycji i trzech aneksów dla zadań drogowych, które bezpośrednio mają wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego
Polska nierzadko przoduje w liczbie zabitych na 100 wypadków i plasuje się wśród kilku europejskich krajów, gdzie drogi wciąż są najbardziej niebezpieczne. Jako jedną z najważniejszych przyczyn podaje się zazwyczaj nadmierną prędkość i wciąż słyszymy apele o zdjęcie nogi z pedału gazu. Czy samo zdjęcie nogi z gazu może poprawić bezpieczeństwo?
W artykule przedstawiono metodykę budowy modelu obliczeniowego do symulacji testu zderzeniowego wraz z kilkoma przykładami jego zastosowania. Wskazano również na istniejące prawne uwarunkowania wykorzystania symulacji numerycznych w procesie certyfikacji barier.
W artykule przedstawiono sprzęt wykorzystywany do utrzymywania dróg w okresie wiosennym, a więc wtedy, kiedy nawierzchnie drogowe wymagają szczególnie intensywnego nakładu prac. Autor opisał najbardziej charakterystyczne maszyny wykorzystywane w drogownictwie do prac w okresie wiosennym, podając ich zastosowanie, cechy konstrukcyjne oraz zasadę działania. Artykuł kończy krótka konkluzja, w której autor zwraca uwagę na przepisy BHP wymagane podczas prowadzenia prac z wykorzystaniem opisanych maszyn drogowych.
W artykule przybliżono filozofię BIM i przeanalizowano rynek skandynawski na przykładzie Norwegii pod kątem poziomu wykorzystania technologii i cyfryzacji w budownictwie infrastrukturalnym, a także dokonano podsumowania rynku polskiego w tej dziedzinie.
Relacje z seminarium zorganizowanego przez CEMEX Polska oraz firmę Wikrusz, Międzynarodowej Konferencji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2018, Międzynarodowej Konferencji Śląskie Forum Drogownictwa, Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska konferencji naukowej "Nowoczesna diagnostyka i naprawy nawierzchni drogowych", seminarium "Salon Kruszyw 2018" oraz seminarium szkoleniowego "Konstrukcje nawierzchni podatnych" zorganizowanych przez firmy Lotos Asfalt i Tensar Polska.