Numer 4 „Magazynu Autostrady” został poświęcony tematyce chemii drogowej. Poruszone zostały m.in. zagadnienia farb, pigmentów i barwników stosowanych w budownictwie drogowym oraz dodatków chemicznych stosowanych do modyfikowania betonów i asfaltów. Omówiono również wymagania technologiczne stawiane betonom i matrycy cementowej, nowoczesne metody oceny stanu nawierzchni oraz zasady lokalizacji i doboru rodzaju przejścia dla pieszych.
Aktualności z branży drogowej
Przedmiotem realizacji jest zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Kłodzka. Inwestycja ta, omijająca Kłodzko i łącząca się z drogą krajową nr 8 w kierunku Kudowy-Zdroju, powinna zostać udostępniona dla ruchu pod koniec koniec pierwszej połowy 2018 roku.
Przedstawiamy opis inwestycji budowy odcinka S3 Nowa Sól – Legnica: od węzła Nowa Sól Południe do węzła Gaworzyce (bez węzła). Stanowi ona część drogi S3 na odcinku Kaźmierzów – Legnica, zlokalizowanej na terenie województwa dolnośląskiego i ma za zadanie stworzyć optymalne połączenie drogowe o wysokim komforcie ruchu.
Przedmiotem przedsięwzięcia jest budowa drogi ekspresowej S6 na odcinku od węzła Ustronie Morskie (bez węzła) do początku obwodnicy Koszalina i Sianowa o długości 24,2 km. Zadanie realizowane jest w ramach inwestycji „Droga ekspresowa S6 Kiełpino – Koszalin”.
Dyrektor katowickiego oddziału GDDKiA Przemysław Juszczyk w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiedział o nowych wyzwaniach, tempie rozwoju budownictwa oraz o planowanych inwestycjach w województwie śląskim.
W artykule omówiono wpływ wosku polietylenowego na podstawowe właściwości lepiszcza asfaltowego w zakresie temperatur użytkowych i technologicznych.
Artykuł ma na celu przedstawienie chemii drogowej w postaci farb i barwników, które stosuje się podczas oznakowania poziomego dróg, np. w postaci pojedynczej czy podwójnej ciągłej oddzielającej dwa pasy ruchu, czy też jako oznaczenie miejsca przystanku autobusowego bądź przejścia dla pieszych itp.
W artykule przedstawiono dodatki chemiczne stosowane do betonów oraz asfaltów drogowych. Drogi betonowe oraz asfaltowe powinny być trwałe, odporne na korozję biologiczną, odporne na pękanie, odporne na wysoką i niską temperaturę itd., dlatego też dodawane są do nich dodatki chemiczne w celu poprawienia ich właściwości oraz w celu obniżenia kosztów produkcji.
Celem artykułu jest przedstawienie wpływu wypełniaczy w postaci nanomateriałów w obecności lub bez domieszek chemicznych na właściwości reologiczne mieszanek na spoiwach cementowych wraz z przeglądem modeli opisujących ww. właściwości reologiczne mieszanek.
Pomimo rygoryzmu i formalizmu Ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawca ma pewną swobodę w realizacji zamówienia – w jego gestii leży decyzja, czy realizuje zamówienie samodzielnie, czy też przy pomocy podwykonawców. Swoboda ta nie ma jednak charakteru absolutnego.
W artykule przedstawiono wyniki analizy petrograficznej wapieni dewońskich. Kruszywa produkowane z wapieni z rejonu świętokrzyskiego charakteryzują się dużą odpornością na rozdrabnianie i są całkowicie mrozoodporne. Autor przedstawia również inne wybrane właściwości tych kruszyw, wskazując, że mogą być one z powodzeniem wykorzystywane do produkcji betonów.
W artykule opisano rodzaje korozji betonu, sposoby uzyskania wysokiej odporności korozyjnej betonu oraz zastosowania betonu o matrycy cementowej.
Niekorzystne warunki atmosferyczne, poprzez ograniczenie widoczności czy zmniejszenie przyczepności pojazdu, mogą znacząco wpływać na poczucie bezpieczeństwa wśród kierowców. W przypadku intensywnych opadów deszczu, deszczu ze śniegiem, mokrej lub oblodzonej nawierzchni wielu z nich będzie wybierało niższą prędkość i utrzymywało większe odstępy między pojazdami. To z kolei będzie wpływało na przepustowość drogi i poziom warunków ruchu.
Jakość nawierzchni drogowych stała się przedmiotem współzawodnictwa w świecie budownictwa drogowego. Bardzo duże znaczenie w trakcie realizacji kontraktów i późniejszej gwarancji ma kontrola zadeklarowanych parametrów. Kładzenie dużego nacisku na wysoki standard konstrukcji drogowej zmniejsza ryzyko wystąpienia błędów jej wykonania. Przeprowadzanie rutynowych przeglądów dróg ma na celu monitorowanie i wykrywanie we wczesnym stadium uszkodzeń, co pozwala na podejmowanie decyzji o jej dalszym użytkowaniu oraz o technologii naprawy. Sprawdzenie stanu nawierzchni należy przeprowadzić zgodnie z normami i wytycznymi, wykonując odpowiednie badania.
W artykule przedstawiono systemy podciśnieniowego zbierania i załadunku w samobieżnych zamiatarkach podciśnieniowych, metodologię doboru wymiarów ssawy zasysającej zanieczyszczenia w zamiatarkach podciśnieniowych, a także schematy działania ssawy bosej oraz ssawy kołnierzowej. Artykuł zakończony jest podsumowaniem, traktującym w sposób ogólny problematykę samobieżnych zamiatarek podciśnieniowych.
W artykule poruszono zagadnienia dotyczące zasad lokalizacji i doboru rodzajów przejść dla pieszych. Omówiono m.in.: rodzaje przejść, regulacje prawne z nimi związane oraz ich właściwe oznakowanie i oświetlenie.
Problem bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego jest bardzo złożony. W artykule przedstawiono metody służące jego poprawie, m.in. zaawansowane rozwiązania wchodzące w skład Inteligentnych Systemów Transportowych.
Relacje z wydarzeń branżowych: XV Międzynarodowy Zimowy Kongres Drogowy, Mistrzostwa Polski Drogowców w Narciarstwie Alpejskim i Snowboardzie, Kolokwium techniczne na temat „Destrukt asfaltowy w budownictwie drogowym” oraz eSeMA 2018