Wydanie nr 8-9/2014 - Magazyn Autostrady

Magazyn Autostrady wydanie nr 8-9/2014
Magazyn Autostrady wydanie nr 8-9/2014

Temat wydania: zastosowanie betonu w budownictwie – klasy ekspozycji oraz dobór cementu. W numerze: domieszki przyspieszające dojrzewanie betonu  - działanie, korzyści i zagrożenia, cement jako składnik betonu w inżynierii komunikacyjnej, właściwości betonu samozagęszczającego się oraz perspektywy rynku leasingu maszyn w Polsce. Polecamy: zastosowanie UAV w drogownictwie oraz wynalazki, które przyczyniły się do rozwoju drogownictwa..

AKTUALNOŚCI

Aktualności

Ratunek dla Polimexu, przepisy, które mogą uratować życie, porozumienie dotyczące finansowania budowy DTŚ oraz inne wydarzenia.

PRZEGLĄD

Zastosowanie betonu w budownictwie

Przegląd pokazujący najpopularniejsze elementy betonowe stosowane na drogach. W przeglądzie znajdują się podstawowe kryteria trwałościowe, klasy ekspozycji oraz przykładowy cement do zastosowania

MATERIAŁY

Domieszki przyspieszające dojrzewanie betonu – działanie, korzyści i zagrożenia, polski rynek

Artykuł przedstawia informacje na temat rodzajów oraz modeli działania domieszek przyspieszających wiązanie i twardnienie betonu oraz domieszek kompleksowych, których jednym z efektów jest efekt przyspieszający. Pokazano korzyści i zagrożenia wynikające z ich stosowania, umożliwiające świadomy wybór odpowiedniego preparatu. W opracowaniu scharakteryzowano również sytuację na polskim rynku tych produktów.

ANALIZY I OBLICZENIA

Prędkość betonowania SCC a parcie na deskowanie

W artykule przedstawiono wpływ prędkości betonowania mieszanką betonu samozagęszczalnego na parcie na deskowanie. Badania przeprowadzono na mieszankach o uprzednio zaprojektowanym składzie, bazując na właściwościach zapraw samozagęszczalnych. Czynnikami zmiennymi były: rodzaj cementu, stosunek w/c i prędkość betonowania (0,8 oraz 7,5 m/h). W skład badań wchodziły pomiar konsystencji mieszanki samozagęszczalnej po 5 min mieszania składników oraz pomiar parcia na modelu słupa o wymiarach 0,2 x 0,2 x 1,20 cm zaopatrzonego w czujniki ciśnienia. Badania przeprowadzone zostały przy stałej temperaturze wynoszącej 20°C. Celem badań było określenie wpływu prędkości betonowania na parcie mieszanki na deskowanie oraz jego redukcję w czasie 60 min od zakończenia betonowania.

MATERIAŁY

Cement jako składnik betonu w inżynierii komunikacyjnej

Beton stosowany w budowie obiektów inżynierii komunikacyjnej (drogi, mosty, wiadukty) musi charakteryzować się wysoką jakością z uwagi na fakt, że poddawany jest on dużym obciążeniom mechanicznym oraz działaniu szkodliwych warunków atmosferycznych, jak i środków odladzających w ramach zimowego utrzymania dróg. Wymaga to odpowiedniej staranności podczas jego projektowania i wykonania, a także w transporcie i zabudowie.

Wybrane właściwości techniczne kompozytów o matrycy cementowej kształtowanej z cementów wieloskładnikowych

W artykule zaprezentowano badania własne dotyczące wpływu rodzaju cementów wieloskładnikowych na wybrane cechy techniczne betonów na kruszywie żwirowym o uziarnieniu od 0 do 8 mm. Wzmiankowane cementy to: cement powszechnego użytku CEM V/A(S-V) oraz cement specjalny CEM V/A(S-W).

KRAJ

DTŚ zwiększa wartość przyległych terenów i przyciąga inwestorów komercyjnych

Przy Drogowej Trasie Średnicowej jak grzyby po deszczu powstają nowe obiekty. Władze Gliwic, gdzie kończy się budowa DTŚ, liczą, że także w ich mieście przyciągnie ona inwestorów. W Katowicach w bezpośrednim sąsiedztwie tej największej drogi miejskiej w Polsce powstały m.in. Silesia City Center, jedno z największych w Polsce centrów handlowych, biurowiec Business Point oraz japońskie centrum technologiczne Yamazaki Mazak.

ANALIZY I OBLICZENIA

Właściwości betonu samozagęszczającego się z dodatkiem włókien stalowych w wybranych elementach płytowych

Przyczyną stosowania w drogownictwie betonu klasy co najmniej C30/37, o niskiej nasiąkliwości, jest zwiększenie trwałości elementów narażonych na działanie warunków atmosferycznych oraz zbrojenia. W konsekwencji konieczne jest odpowiednie zagęszczenie mieszanki. Jedną z alternatyw w wykonawstwie wspomnianych elementów jest zastosowanie samozagęszczalnego betonu z dodatkiem włókien stalowych. Betony samozagęszczalne charakteryzują się wysoką klasą wytrzymałości oraz szczelnością, a także eliminowana jest konieczność zagęszczania mieszanki. Z kolei włókna stalowe pozytywnie wpływają m.in. na wytrzymałość na rozciąganie, udarność oraz ścieralność betonu. Powstały z połączenia fi brobeton samozagęszczalny może być swobodnie stosowany zarówno przy wykonywaniu posadzek, nawierzchni drogowych, jak również płyt drogowych, które są jednym z najbardziej popularnych rozwiązań przy budowaniu dróg tymczasowych.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Kromatis - odpowiedź na potrzeby klientów

Bezpieczna i estetyczna ścieżka rowerowa, która ma wpływ na komfort jazdy, a tym samym na jakość życia.

PRAWO I ADMINISTRACJA

Zmiany prawne dotyczące odpowiedzialności i rozliczenia się z generalnym wykonawcą

24 grudnia 2013 r. weszły w życie przepisy dotyczące podwykonawców zaangażowanych w realizację zamówień publicznych. Podstawowym celem nowelizacji jest ochrona podwykonawców w zamówieniach publicznych na roboty budowlane przed brakiem zapłaty należnego im wynagrodzenia.

TECHNOLOGIE

Wynalazki, które przyczyniły się do rozwoju komunikacji drogowej i mostownictwa – cz. II

Poniższy tekst stanowi drugą część artykułu opublikowanego w numerze 5/2014 „Magazynu Autostrady” i pokazuje wynalazki, które w znaczący sposób przyczyniły się do rozwoju komunikacji. Jak można się przekonać, współczesny stan techniczny pojazdów jest wynikiem długich lat intensywnej pracy wielu wynalazców oraz rzemieślników, którzy z olbrzymią determinacją urzeczywistniali to, co wtedy było mało możliwe.

Wynalazki, które przyczyniły się do rozwoju drogownictwa - przegląd

Oś czasu, na której przedstawiono najważniejsze wydarzenia związane z rozwojem technologii drogowej.

INNOWACJE

Zastosowanie UAV w drogownictwie

Bezzałogowe pojazdy latające powoli stają się codziennością. To, co jeszcze kilka lat temu było używane jedynie do celów militarnych lub stanowiło drogą, ekscentryczną zabawkę, obecnie staje się przydatnym narzędziem w wielu dziedzinach gospodarki, zastępując droższe i mniej praktyczne rozwiązania, a także zwiększając bezpieczeństwo i ułatwiając pracę ludziom.

ANALIZY I OBLICZENIA

Perspektywy rynku leasingu maszyn w Polsce

Kiedy z początkiem lat 90. ubiegłego wieku w Polsce zaszły prawdopodobnie największe dotychczas zmiany gospodarcze, nikt jeszcze nie spodziewał się, że w ciągu zaledwie kilku lat sytuacja na rynku usług tak bardzo się zmieni. Jeszcze kilka lat wcześniej większość obszarów gospodarczych była w naszym kraju nieznana lub niepraktykowana. Podobnie było z leasingiem. Dziś rynek leasingu w Polsce systematycznie się rozwija, zaliczając co jakiś czas znaczne wzrosty i spadki w tym obszarze. Tendencje ogólne widoczne są bardzo wyraźnie w sektorze maszyn i urządzeń przemysłowych. Wyniki z roku 2013 i początku 2014 wydają się jasne – leasing w Polsce to przede wszystkim duży potencjał i ciągłe pole do udoskonaleń.

KRAJ

Przedsiębiorcy budowlani stawiają na leasing

Miesiące letnie stawiają przed wieloma firmami zadanie zmierzenia się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na maszyny budowlane i drogowe. Aby uzupełnić braki we własnym parku maszynowym i poradzić sobie z liczbą zleceń, przedsiębiorstwa z pewnością zapragną pozyskać nowoczesny sprzęt. Spośród wielu dostępnych metod finansowania leasing wydaje się optymalnym wyborem, zapewniającym wiele korzyści przy niewielkich kosztach.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Ekrany pochłaniające PLEXIGLAS® SOUNDSTOP – nowość na polskim rynku

Ekrany akustyczne jako jeden z elementów infrastruktury drogowej, pełniący głównie funkcję ochronną, ma również duży pływ na kształtowanie naszego otoczenia pod względem wizualno-architektonicznym.

TECHNOLOGIE

Przyczółki obiektów inżynierskich z gruntu zbrojonego

Wraz ze wzrostem nowych projektów infrastrukturalnych zwiększyło się również zapotrzebowanie na ich optymalizację. Jednym z wielu elementów infrastruktury podlegającym optymalizacji mogą być przyczółki obiektów inżynierskich. Optymalizacja nie powinna polegać na obniżeniu jakości wykorzystywanych materiałów, a na zmianie technologii budowy, np. wykonaniu przyczółków mostowych z gruntu zbrojonego zamiast rozwiązania klasycznego z żelbetu, co wydaje się idealnym rozwiązaniem.

10 lat Polski w UE

10 lat inwestycji w Polsce - cz. II: autostrada A4

Wstęp do drugiej części dodatku opisującego inwestycje drogowe zrealizowane w trakcie naszej obecności w strukturach UE - w tym numerze autostrada A4

10-lecie systemów ITS w Polsce

Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej oraz trwające już 10 lat członkostwo w tej organizacji są w kontekście rozwoju transportu wiązane przede wszystkim z rozwojem infrastruktury drogowej. W ciągu ostatnich 10 lat, w ramach realizacji programów współfinansowanych z pieniędzy unijnych (Sektorowy Program Operacyjny Transport 2004-2006, Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006 oraz Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007-2013), w Polsce przybyło ponad 1100 kilometrów autostrad oraz ponad 1200 kilometrów dróg ekspresowych.

Odcinek Zgorzelec - Krzyżowa

14 sierpnia 2009 r., godz. 10.00 – pierwsze tiry wjeżdżają na nowo wybudowany odcinek autostrady A4 łączący Zgorzelec z Krzyżową. Od tego dnia możliwa staje się podróż „czwórką” ze stolicy małopolski Krakowa do zachodniej granicy z Niemcami. Dzień otwarcia był również symboliczny dla rządów Donalda Tuska, bowiem, jak podkreślił ówczesny wicepremier i minister spraw wewnętrznych Grzegorz Schetyna, był to moment rozpoczynający cykliczne oddawanie do użytku kolejnych obwodnic, odcinków autostrad i dróg ekspresowych.

Autostradowa Obwodnica Wrocławia oraz Most Rędziński

Autostrada A8, czyli Autostradowa Obwodnica Wrocławia, położona jest w południowo-zachodniej Polsce, we wschodniej części województwa dolnośląskiego. Jest to jedna z największych inwestycji współfinansowanych ze środków unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.

Tarnów węzeł Krzyż - Węzeł Dębica Pustynia

Plan na koniec 2014 roku? Oddanie do użytku drogowego odcinka autostrady łączącego węzeł Krzyż z węzłem Dębica. Celem inwestycji jest przeniesienie sporej części ruchu z krajowej „czwórki”, co w znaczny sposób przyczyni się do realizacji strategii opartej na tworzeniu zrównoważonego, sprawnego i bezpiecznego systemu transportowego w kraju. Na inwestycji skorzystają także inwestorzy, firmy transportowe, mieszkańcy pobliskich miast oraz środowisko naturalne.

dobre, bo polskie

W harmoni z otoczeniem

Na przełomie lat 2004-2005 na polskim rynku pojawiła się nowa specjalistyczna firma inżynierska – Via Polonia. Od samego początku działalności wyspecjalizowała się w projektowaniu i wykonywaniu prac związanych z budową ekranów akustycznych we wszystkich dostępnych technologiach.

WYDARZENIA

Polski Kongres ITS / XV Ogólnopolski Kongres Zarządców Dróg Powiatowych

Wydarzenia objęte patronatem medialnym przez Magazyn Autostrady

Konferencja \"Utrzymanie Dróg\" / Polska Wizja Zero

Wydarzenia objęte patronatem medialnym przez Magazyn Autostrady


W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij