7-9 lutego 2018 r. w Zakopanem odbyła się XVII edycja seminarium eSeMA, organizowanego co roku przez firmę Rettenmaier.

Na wzór wcześniejszych edycji, podczas seminarium przedstawiano wyniki badań i doświadczeń działu badawczego firmy oraz technologów z całej Europy, które są cenną inspiracją dla polskich drogowców.

W wydarzeniu wzięło udział ok. 200 osób, w tym przedstawiciele firm budowlanych i projektowych oraz administracji krajowej i zagranicznej. Seminarium podzielono na cztery sesje tematyczne. Spotkanie zostało zainaugurowane przez Prezesa firmy RETTENMAIER Polska Piotra Kuracha oraz Krystynę Szymaniak z Działu Drogownictwa. Po przywitaniu gości głos zabrali paneliści dyskusji „Przyszłość drogownictwa”: Horst Erdlen, Marco Schunemann, Siegfried Scheuer, Jan Krol, Aleksander Zborowski, Krzysztof Błażejowski oraz Zbigniew Tabor. Rolę moderatora dyskusji pełnił Igor Ruttmar. Następnie Krzysztof Manthey przedstawił swoj referat „Pracownik jutra”. Kolejną sesję, zatytułowaną „Nawierzchnie w rożnych aspektach – wyzwania”, otworzył Marco Schueneman, udowadniając, że warstwy wiążące z SMA nie są już tylko alternatywą. Następnie Leszek Bukowski przedstawił aktualne wymagania techniczne dla mieszanek i warstw z SMA, a Jan Król omówił kwestie nawierzchni drogowych w miastach oraz ich technologie o nieciągłym uziarnieniu. Na koniec swoją propozycję systemu jakościowego dla drogownictwa samorządowego (gminy, powiaty) dotyczącą parametryzacji  i szkoleń zaprezentował Krzysztof Błażejowski. Zwieńczeniem dnia była uroczysta kolacja połączona z galą dwudziestolecia firmy Rettenmaier. Drugi dzień rozpoczęła sesja poruszająca tematykę nawierzchni jednowarstwowej. Gościem honorowym sesji był Klaus Graf z Instytutu Schellenberga w Niemczech. Jako pierwszy temat podjął Bogdan Bogdański, omawiając wielkopolskie doświadczenia w zakresie stosowania SMA o uziarnieniu 0/16. W następnej kolejności referaty wygłosili: Ireneusz Strugała („Przegląd najciekawszych realizacji z SMA JENA”) oraz Daniel Gogolin („VIATOP plus RC do ponownego wykorzystania destruktu asfaltowego”). Podczas tej sesji Krzysztof Błażejowski i Ireneusz Strugała zaprezentowali także referat o nowym wydaniu Poradnika SMA 16 JENA. Ostatnią sesję, dotyczącą nowych idei, produktów i ich zastosowania, rozpoczął Karol Gałązka, który o produkcie SMA z granulatem asfaltowym opowiedział na przykładzie odcinka doświadczalnego drogi krajowej DK 78. Trzydniowe seminarium zakończył swoim wystąpieniem Bernd Abele. Omówił on aspekty modyfikacji betonu asfaltowego w bezpiecznym i elastycznym procesie (AC Plus FEP). Jak co roku seminarium ujęło uczestników doskonałym programem merytorycznym i organizacją. Spotkanie to jest niezwykle ważną  i wartościową platformą wymiany wiedzy przedstawicieli branży drogowej. Duża frekwencja dowodzi, że zaprezentowane doświadczenia wynikające ze stosowania technologii SMA na rynku drogownictwa w Polsce i w innych krajach Europy są niezwykle istotne i warte kontynuacji.