10 maja 2017 r. odbyło się w Kielcach seminarium pt. „Drogi betonowe – mądre budowanie na lata”. W seminarium, które objęła honorowym patronatem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Organizatorem seminarium było SPC.

- Drogi budujemy, by żyło nam się lepiej, by były wsparciem dla rozwoju gospodarczego kraju. Dlatego apelujemy do inwestorów, by w porównaniach brać pod uwagę drogi o nawierzchniach betonowych – mówił Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu, otwierając seminarium, w kórym wzięło udział prawie 300 osób.

- Jako stowarzyszenie po raz 23. jesteśmy na targach Autostrada – Polska. I od pierwszej edycji targów organizujemy warsztaty, seminaria, konferencje, na których dzielimy się z państwem swoją wiedzą i doświadczeniem dotyczącym budowy dróg betonowych – mówił Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. - Ta wieloletnia praca nie poszła na marne. Mogę zakomunikować, że obecnie mamy prawie 650 km dróg ekspresowych i autostrad wykonanych w technologii betonowej. To spore osiągnięcie, które dopinguje nas do tego, by co roku przy okazji targów Autostrada – Polska przybliżać tą technologię budowy dróg. Prezentowana wiedza utwierdza nas w przekonaniu, że w Polsce powinniśmy budować drogi z betonu.

Według prezesa Ptaka praca stowarzyszenia zaowocowała także tym, że GDDKiA podjęła decyzję o budowie w ramach nowego budżetu unijnego kolejnych 810 km dróg w technologii betonowej. – To mądre budowanie na lata. Drogi budujemy, by żyło nam się lepiej, by były wsparciem do rozwoju gospodarczego kraju. Dlatego apelujemy do inwestorów, by w porównaniach brać pod uwagę drogi o nawierzchniach betonowych. Oprócz betonowych dróg krajowych i autostrad mamy także lokalne drogi betonowe, których w Polsce jest zdecydowanie więcej – ponad 850 km – dodał prezes Andrzej Ptak.

– Po liczbie uczestników seminarium widać, że jest duże zainteresowanie tematyką dróg betonowych. Widać także konkurencję między nawierzchniami asfaltowymi i betonowymi. Ale nie chcemy budowy dróg traktować jako rywalizacji dwóch technologii, chcemy to traktować na poziomie pewnej równowagi – mówił Krzysztof Kondraciuk, Dyrektor Generalny Dróg Krajowych i Autostrad. – Nam chodzi także o ekonomię. Wiadomo, że ceny asfaltu, cementu, lepiszczy używanych do wiązania kruszyw są zmienne w czasie. Będziemy traktowali budowę alternatywnie i dokonywali wyboru w zależności od tego jaka będzie koniunktura. Chyba że w tej debacie albo innych zostanie udowodniona jednoznaczna wyższość jednej technologii nad drugą. Budowa dróg to nie tylko technologia, ale także wykonawstwo. Mam nadzieję, że w Polsce będą rozwijały się alternatywne rozwiązania, które będą przyjazne użytkownikom dróg.
Podczas seminarium Stowarzyszenie Producentów Cementu zainaugurowało kampanię „Dobry gospodarz”. Prof. Jan Deja, dyrektor biura SPC zaznaczył, że branża cementowa zawsze podkreśla, że w Polsce jest miejsce dla jednej, drugiej, a nawet trzeciej technologii budowy dróg. Przypomniał również historię budowy lokalnych dróg betonowych w Polsce.
W tym roku tytuły „Dobrego gospodarza” otrzymali: Leszek Skowron – wójt gminy Korzenna i Tadeusz Kauch – burmistrz miasta i gminy Ujazd.
    W pierwszym referacie sesji, Wacław Michalski z GDDKiA przedstawił wiele faktów obalających mity dotyczące wyboru technologii betonowej jako nawierzchni na drogi ekspresowe i autostrady. W kolejnych wystąpieniach prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej omówił „Polskie doświadczenia w budowie i utrzymaniu betonowych nawierzchni drogowych”, a Bożena Gałecka‐Pudlak, z Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa przedstawiła „Działania Resortu Infrastruktury i Budownictwa w obszarze przepisów techniczno‐budowlanych”, natomiast Sebastian Witczak z TPA zaprezentował „Badania właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni betonowych oraz metody poprawy tych właściwości”.
    Uczestnicy seminarium poznali także doświadczenia polskich wykonawców nawierzchni betonowych. Według Andrzeja Litwinowicza z BUDIMEX-u pierwsza autostrada w Europie z Mediolanu do Varese, która powstała w latach 1924-1925, miała nawierzchnię betonową. Litwinowicz przypomniał także, że w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce wybudowano 189 km dróg betonowych, a potem wyjaśniał jak dobrze wykonać nawierzchnię betonową z odkrytym kruszywem. Wśród nowych technologii na drogach wymienił prefabrykowane nawierzchnie betonowe, które zostały ponownie „odkryte” w USA. Można je montować nawet w złych warunkach atmosferycznych. Prędkość układania to 150 – 300 metrów na noc. Można je oddać do ruchu po 3 godzinach, a ich trwałość jest szacowana na 50 lat. Zwrócił także uwagę na ultra szybki beton, który po 2,5 godzinach osiąga wytrzymałość na ściskanie przekraczającą 25 MPa i jest wykorzystywany przy szybkich remontach na lotniskach. Andrzej Litwinowicz pokazał także uczestnikom seminarium beton luminescencyjny, który można zastosować przy przejściach dla pieszych. Już 10 minut światła słonecznego w dzień wystarcza do 8-godzinnej luminescencji w nocy. Piotr Smolarczyk z BUDPOL-u przedstawił swoje doświadczenia z układania nawierzchni betonowych w Polsce. BUDPOL  realizował m.in. odcinki drogi ekspresowej S8 i autostrady A1. Wioleta Kalista z P.V. Prefabet Kluczbork zwróciła uwagę na betonową - drogową infrastrukturę podziemną, która w odróżnieniu od tej wykonanej z tworzywa sztucznego nie jest podatna na odkształcenia i destrukcję.