Wkrótce będzie ogłoszony przetarg na ostatni brakujący fragment autostrady A1 między Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową. Może to nastąpić w ciągu miesiąca lub dwóch.

Przetarg na budowę ostatniego fragmentu autostrady A1 szacowany jest na ok. 3,2 mld zł. Chodzi o 81 km drogi. Na potrzeby realizacji odcinek ten ma być podzielony na 6 mniejszych odcinków. Oznacza to, że Generalna Dyrekcja ogłosi właśnie tyle przetargów.

Jak powiedział cytowany wiceminister Jerzy Szmit, przetarg będzie już zawierał elementy optymalizacji, nad którymi od roku pracuje ministerstwo. Ich celem ma być z jednej strony ograniczenie kosztów budowy, z drugiej „podniesienie pewności” firm, które będą uczestniczyły w przetargu.

Autostrada A1 między Piotrkowem a Częstochową miała być budowa w formule spółki specjalnego przeznaczenia. Oznaczałoby to, że pieniądze na jej realizację pochodziłyby ze źródeł prywatnych, tym samym odciążając wciąż niewystarczającą pulę środków publicznych. w październiku jedna rząd podjął decyzję o tym, że ta ważna dla szkieletu komunikacyjnego trasa będzie budowana w ramach środków przewidzianych na realizację PBDK. Głównym argumentem, który wskazano miała być szybsza realizacja trasy.

Autostrada będzie budowana w istniejącym śladzie drogi nr 1.

Obecnie w eksploatacji jest 430 km autostrady nr 1. To odcinki Pruszcz Gdański – Piotrków Trybunalski oraz Pyrzowice – Gorzyczki). Najnowszy fragment został oddany do użytku 1 lipca 2016 r. – to fragment liczący 40 km między Strykowem a Tuszynem, stanowiący wschodnią obwodnicę Łodzi.

Fragment, na który dopiero ma być wszczęte postępowanie przetargowe, według wcześniejszych zapowiedzi miał być gotowy do roku 2020.

Rynek Infrastruktury