Projekt Trasy Łagiewnickiej rozpoczyna domykanie trzeciej obwodnicy Krakowa, na którą w przyszłości złożą się jeszcze dwie inne trasy: Pychowicka i Zwierzyniecka. Zadaniem obwodnicy będzie usprawnienie ruchu między dzielnicami miasta.

Europejski Bank Inwestycyjny, dysponent Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS), Bank Gospodarstwa Krajowego jako krajowa instytucja kredytująca oraz Polski Fundusz Rozwoju – to najważniejsi partnerzy Krakowa w montażu finansowym projektu Trasy Łagiewnickiej. W tę składankę środków wejdzie również unijna dotacja z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), przeznaczona na planowany w przebiegu trasy odcinek linii tramwajowej.

Termin zakończenia budowy pierwszego fragmentu wewnętrznego obejścia krakowskiego śródmieścia wyznaczono na koniec 2020 roku, co zapisane zostało w niedawno ogłoszonym przetargu na przygotowanie inwestycji w formule zaprojektuj i buduj. Trasa Łagiewnicka będzie w klasie technicznej drogi głównej ruchu przyspieszonego. Jej długość wyniesie 3,7 km, w tym długość podwójnej linii tramwajowej sięgnie 1,7 km.

Technicznie jest to dość skomplikowana inwestycja, przede wszystkim ze względu na obiekty inżynierskie. Na trasie powstaną cztery tunele drogowe, tunel tramwajowy, most na Wildze oraz kładka pieszo-rowerowa. Zewnętrzne płaszczyzny tuneli zostaną zagospodarowane pod infrastrukturę miejską. Tam zostanie zlokalizowane centrum zarządzania ruchem, będą przebiegały wydzielone ścieżki rowerowe, powstanie park i ogródek jordanowski, a także zostaną wybudowane obiekty sportowe.

Szacunkowy koszt realizacji Trasy Łagiewnickiej sięga około 1,3 mld zł. Spółka Trasa Łagiewnicka na jej realizację chce pożyczyć pieniądze z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a dokładnie z zarządzanego przez tę instytucję Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS), będącego instrumentem finansowym tzw. planu Junckera. Spółka zabiega o pożyczenie kwoty równej połowie kosztów tego przedsięwzięcia, a więc o maksymalny 50-procentowy wkład, o jaki można występować do tego funduszu. Taki właśnie zamiar deklarował Jerzy Marcinko – prezes spółki Trasa Łagiewnicka, podczas niedawnej konferencji „Plan Inwestycyjny dla Europy z perspektywy Polski”, poświęconej europejskiemu planowi rozwoju gospodarczego, która miała miejsce w Krakowie.
Rynek Infrastruktury