24 lutego 2016 r. w Warszawie odbyła się VII edycja konferencji „Infrastruktura Polska”, organizowana przez Executive Club. Patronem Konkursu było Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy.

Jak co roku, zaproszeni goście dokonali podsumowania minionego roku w temacie infrastruktury oraz w ramach poszczególnych paneli dyskusyjnych debatowali na temat efektów współpracy sektora publicznego i prywatnego. Konferencja zwieńczona została Galą Finałową, na której rozdane zostały „Diamenty Polskiej Infrastruktury”.

Wśród ekspertów wydarzenia znaleźli się między innymi dr Libor Lochman, Dyrektor Zarządzający Wspólnotą Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER), Jerzy Lejk, Prezes Zarządu Metra Warszawskiego, Michał Olszewski, zastępca prezydenta m. st. Warszawy, czy Stanisław Żmijan, zastępca Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury.

- Rozwój infrastruktury ma ogromny wpływ na tempo przemian, zachodzących w Polsce. Inwestycje podejmowane w ramach zamówień publicznych, partnerstwa publiczno-prywatnego, kolei oraz innych środków transportu masowego, mają bezpośrednie przełożenie na wszystkie aspekty życia w naszym kraju, począwszy od poprawy logistyki zarówno wewnętrznie w kraju, jak i w aspekcie międzynarodowym, poprzez zwiększenie zainteresowania sektora prywatnego w kwestii inwestowania w naszym kraju, kończąc na zwiększeniu komfortu życia Polaków – mówi Beata Radomska, Prezes Executive Club. - Tylko od nas samych zależy, jak szybko dokonamy przemian na omawianym polu. Warto więc rozmawiać w gronie tak wybitnych gości, doskonale znających branżę i mających realny wpływ na tworzenie nowej jakości działania i rozwoju infrastruktury w Polsce – dodała.

W ramach omawianej konferencji odbyła się również Gala, którą otworzył poseł Bogdan Rzońca, podczas której wręczone zostały „Diamenty Polskiej Infrastruktury 2016”.

Nagrody w poszczególnych kategoriach otrzymali:

Top Executive  Roku: Federico Tonetti - Dyrektor Generalny, Prezes Zarządu Lafarge w Polsce, Alfred Watzl - Członek Zarządu, STRABAG Sp. z o.o.

Lider Innowacji Roku:
ORLEN Asfalt Sp. z o.o.
Wyróżnienie: Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o., DOKA Polska sp. z o.o.

Lider Odpowiedzialności Społecznej Roku:
Budimex SA
Wyróżnienie: Faurecia Wałbrzych SA

Efektywność w Zarządzaniu – Spółka Roku:
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA, TORPOL S.A.
Wyróżnienie: PPU PALISANDER SP. Z O.O.

Doradca Ubezpieczeniowy Roku:
Exito Broker Sp. z o.o.

Doradca Prawny Roku:
WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr Sp. k., Clifford Chance, Janicka, Krużewski, Namiotkiewiczi i Wspólnicy sp.k.

Inwestycja Roku:
Metro Warszawskie Sp. z o.o. (Inwestor Zastępczy), Miasto Stołeczne Warszawa (Inwestor)
Wyróżnienie: Gmina Olsztyn

NAGRODA SPECJALNA

Inwestycja Roku: Remont Mostu Łazienkowskiego w Warszawie
Zarząd Dróg Miejskich (Inwestor), PORR (POLSKA) S.A.  (Wykonawca)

Projekt Roku:
Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów TRANSPROJEKT-WARSZAWA Sp. z o.o.

W ramach poszczególnych paneli, zaproszeni goście dyskutowali na tematy związane z infrastrukturą. Pierwszy panel dotyczył zamówień publicznych. Zdaniem zarówno zamawiających, jak i wykonawców, zmiana mentalności w Polsce powinna przebiegać szybciej, abyśmy mogli wykorzystywać maksimum szans inwestycyjnych. Należy wskazać, że jedynym konkretnym impulsem do wprowadzenia przemian na przestrzeni wielu ostatnich lat był głównie nacisk struktur europejskich, wynikający z przynależności Polski do Unii Europejskiej. Rozmawiano również o asymetrii między pozycją zamawiającego a wykonawcą i starano się przeanalizować możliwości rozwiązania tej kwestii.

Drugi panel związany był z infrastrukturą drogową, natomiast trzeci miał na celu analizę polskiego krajobrazu infrastrukturalnego w kontekście rozbudowy sieci kolejowych i metra. Właściwie wszyscy paneliści zgodnie przyjęli, że w Polsce to kolej powinna stanowić bazę infrastruktury transportowej. Inaczej nie ma szans na budowę skutecznej logistyki na poziomie ogólnokrajowym oraz międzynarodowym. Transport kolejowy powinien być realną alternatywą dla samolotów np. na takich trasach jak Warszawa-Berlin, Warszawa-Praga, czy Warszawa-Wiedeń. Tym bardziej, że położenie geograficzne Polski sprawia, że łączymy kraje zachodnie ze wschodnimi, oraz Skandynawię z południem Europy. Poprawa jakości taboru w Polsce jest niezaprzeczalna, jednak aby nadążyć za krajami zachodnimi, musimy przyspieszyć kolejne działania. Należy zainwestować w kolej dużych prędkości i znowelizować prawo drogowe.

Kluczowymi działaniami na rzecz jak najbardziej efektywnego rozwoju infrastruktury w Polsce jest zdaniem gości również budowa metra w dużych miastach w Polsce, przede wszystkim w Krakowie i Wrocławiu. Inwestycja drugiej linii metra w Warszawie przyniosła już teraz bardzo wiele korzyści, a liczba pasażerów korzystających z tego środka transportu jest wyższa, niż przewidywały prognozy przygotowywane przed jego budową.