17 września 2015 r. odbyła się druga otwarta konferencja Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Transportu Nienormatywnego.

Głównym tematem konferencji były ekspertyzy mostowe, natomiast celem – nawiązanie dialogu z instytucjami państwowymi, z którymi przewoźnicy ponadgabarytowi mają stale do czynienia. Liczni przedstawiciele oddziałów GDDKiA oraz ITD z całej Polski, wspólnie udowodnili, że rozumieją problemy przewoźników i pozostają otwarci na dialog w celu zmiany dotychczasowych regulacji prawnych.

Już w godzinach wieczornych dnia poprzedzającego konferencję, część z uczestników miała okazję podziwiać usytuowaną przed Hotelem Ossa najnowszą naczepę firmy Nooteboom. Niskopodwoziowa naczepa typu Low-Deck wzbudzała duże zainteresowanie nie tylko członków OSPTN, ale także licznych gości ogromnego kompleksu hotelowego położonego
w centralnej Polsce. W dniu konferencji, z samego rana, dołączył do niej piękny 4-osiowy ciągnik siodłowy marki Scania, którym na co dzień transporty wykonuje firma Transdor Chlechowicz – wieloletni członek OSPTN.

Uczestnicy konferencji zebrali się na sali kongresowej tuż po godzinie 9:00, aby wysłuchać sprawozdania z działalności OSPTN, które przygotowane zostało przez Prezesa Zarządu – Łukasza Chwalczuka. Poinformował on również o nawiązaniu współpracy z ITE Poland – organizatorem targów Break Bulk na całym świecie.

Od godziny 10:00 prelekcję rozpoczął Pan Marcin Szpojankowski, dzięki któremu zebrani goście mieli okazję poznać historię firmy Nooteboom, a także dowiedzieć się, dlaczego początek firmy przypadł na okres wielkiej powodzi w Holandii. Był to jednak historyczny wstęp do części właściwej, czyli przedpremierowego przedstawienia najnowszego rozwiązania technologicznego holenderskiego producenta – systemu Manoovr. Premiera prezentowanego systemu nastąpi w dniach 20-24 października 2015 r. w Amsterdamie, co potwierdza, iż uczestnicy konferencji mieli okazję zapoznać się z zaprezentowanymi przez Pana Jakuba Garbacza rozwiązaniami jako jedni z pierwszych na świecie. W związku z tym, że część uczestników konferencji posiada już w swoim taborze naczepy firmy Nooteboom – Pan Michał Augustyniak zaprezentował funkcjonowanie w Polsce obsługi posprzedażowej oferowanej przez producenta.

Po krótkiej przerwie kawowej uczestnicy konferencji zapoznali się z innowacyjnym projektem mającym szansę usprawnić działanie transportu ponadgabarytowego. Pan Andrzej Deuter przedstawił portal epilot24.pl, który powoli urasta do rangi niezbędnego narzędzia pracy dla firm pilotujących.

Ciągniki siodłowe przystosowane do najcięższego transportu zostały przedstawione przez firmę Scania w osobie Pana Mirosława Gołaszewskiego. Największe zainteresowanie uczestników wzbudził najmocniejszy z silników - rzędowy V8 o pojemności 16 litrów. Wszystkie silniki zaprezentowane przez Scanię spełniają normy Euro 6. Najmocniejszy z nich osiąga moc 730 KM przy 3500 Nm. Takie osiągi pozwalają na bezproblemowe poruszanie się zestawem o wadze do 250 ton. Z czterech dostępnych osi, dwie służą napędzaniu pojazdu, natomiast druga z nich jest podnoszona i skrętna, co ma bardzo duży wpływ na mobilność
i możliwości manewrowania pojazdem. Istotne jest również, że powyższe specyfikacje osiągnięte zostały dzięki modułowemu systemowi konstrukcji, który zapewnia możliwość indywidualnego dostosowania ciągnika pod swoje potrzeby.

Żadna ciężarówka, a tym bardziej ponadgabarytowa, która często porusza się na kilkudziesięciu, a nawet kilkuset kołach, nie ruszyłaby z miejsca, gdyby nie sprawdzone
i pewne ogumienie. Temat serwisowania przybliżony został przez pracownika firmy Euromaster – Pana Marcina Fornala, natomiast samo ogumienie przeznaczone do transportu nienormatywnego przedstawił Pan Adam Kossakowski z firmy Michelin. Uczestnicy
z zainteresowaniem słuchali prelekcji największego dostawcy opon oraz serwisu mobilnego w Polsce, a także pracownika francuskiego producenta opon, który znany jest z szerokiej gamy swoich produktów. Jakość i wypracowane techniki produkcji pozwalają zarówno na zaopatrywanie w opony zespołów rajdowych z serii WRC, jak i przygotowanie ogumienia odpowiedniego do możliwe najcięższych transportów drogowych.

Goście konferencji mieli również okazję porozmawiania z Panem Łukaszem Sikorskim oraz Panem Aleksejem Łukiem o korzyściach związanych ze stosowaniem kart paliwowych firmy E100. Wyróżnia ja przede wszystkim bardzo szeroko sieć akceptacji w ponad 29 państwach
i na ponad 6000 stacjach. Użytkownicy kart E100 mają także możliwość korzystania
z multiserwisów, dzięki którym rozliczyć mogą nie tylko paliwo, ale także opłaty drogowe, serwisy, tunele, czy usługi parkingowe. Odpowiednie zabezpieczenie karty gwarantuje natomiast, iż karta zostaje przypisana pod dany pojazd i numer PESEL kierowcy. To pozwala właścicielowi firmy spać spokojnie.

O możliwościach finansowania modernizacji parku maszynowego informował przedstawiciel firmy Societe Generale – Panem Grzegorzem Modlawski. Firma SG Equipment Leasing Polska jest na polskim rynku aktywna już od 18 lat. Tak długie doświadczenie w zakresie finansowania środków trwałych gwarantuje profesjonalizm w zakresie finansowania pojazdów wszelkiego typu. Dodatkowa gwarancja to aktywność w branży finansowania środków transportu w 23 krajach świata i 13 oddziałów na terenie całej Polski. Uczestnicy mogli się również dowiedzieć o współpracy Societe Generale z większością wiodących światowych dostawców środków transportu.

Kwestię bezpiecznego załadunku towarów dzięki zastosowaniu certyfikowanych urządzeń mocujących uczestnicy mieli okazję przedyskutować z przedstawicielem firmy Cleo – Panem Rafałem Nazarczykiem. Firma jest oficjalnym partnerem austriackiej grupy HFS, producenta wysokiej klasy łańcuchów i zawiesi. Nowością w firmie Cleo jest mobilny serwis zawiesi. Jako specjaliści od łańcuchów, przedstawiciele firmy dbają o bezpieczeństwo klientów i oferują badanie wad na powierzchni każdego ogniwa łańcucha metodą magnetyczno-proszkową, która zapewnia bezpieczeństwo i niezawodność działania.

Kancelaria Koben informowała gości konferencji, w jaki sposób należy rozliczać czas pracy kierowców, a także jak zadbać, aby  kontrole służb były tylko formalnością.

Po kolejnej przerwie kawowej, prelekcję wygłosił Gość Specjalny konferencji - jeden
z najbardziej szanowanych znawców tematyki mostowej - Prof. dr hab. inż. Jan Bień. Prezentacja dotyczyła wpływu przejazdów pojazdami nienormatywnymi przez obiekty mostowe, będąc jednocześnie początkiem debaty, jaką przeprowadzili członkowie OSPTN oraz obecni przedstawiciele oddziałów GDDKiA i ITD.

Pan Bartosz Wilczek, współpracujący na stale z członkiem stowarzyszenia – firmą Maro Trans był autorem kolejnej prelekcji, w której zaprezentował uczestnikom przeciwkolizyjny system pomiaru wysokości przejazdu dla transportu – Giraffe G4. System ten eliminuje ryzyko uszkodzenia pojazdu i jego ładunku, gwarantując jednocześnie pomiar aż do 6 metrów.

Przedstawiciel Inspekcji Transportu Drogowego – Pan Marcin Mroczkowski przedstawił statystki związane z kontrolami pojazdów nienormatywnych, by następnie wziąć udział
w debacie dotyczącej bolączek w transporcie drogowym. Dzięki współpracy strony społecznej (OSPTN), głównego zarządcy dróg w Polsce (GDDKIA) oraz organu kontrolującego (ITD) rozpoczęliśmy podczas konferencji efektywną pracę nad usprawnieniem polskiego prawa w dziedzinie transportu drogowego.

Konferencja zakończona została losowaniem nagród dla uczestników spotkania. Los decydował o tym, kto wygra nagrody ufundowane przez Partnerów Konferencji. Szczęśliwi zwycięzcy opuszczali hotel z zaworami hamulcowymi do naczep – zaprezentowanymi wcześniej przez Pana Dariusza Miksę z firmy Haldex, a także z modelami zarówno ciągników Scania, jak i naczepą firmy Nooteboom w skali 1:50.

Kolejna konferencja OSPTN utwierdziła nas w przekonaniu, że tylko wspólna praca
i aktywność może przynieść spodziewane rezultaty. Wobec powyższego zachęcamy wszelkie firmy, dla których wyniki działań podjętych przez stowarzyszenie jest istotny, do aktywnego działania i wsparcia w przyszłych inicjatywach. Siła tkwi w jedności i wspólnym zaangażowaniu. Nic o nas bez nas.