Kierowcy mogą już korzystać z następnego fragmentu Drogowej Trasy Średnicowej. W Gliwicach został oddany do użytku 2,8 – kilometrowy odcinek G1, którego budowa kosztowała 287,1 mln zł.

Pierwszy wybudowany na terenie Gliwic odcinek DTŚ ma połączenie z autostradą A1. Z jego oddania do użytku był zadwolony dr Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic -  To bardzo ważna chwila nie tylko dla Gliwic, ale też dla całej aglomeracji górnośląskiej. Dla mieszkańców miast położonych na wschód od tego miejsca to jest dostęp do autostrady A1, czyli wyjątkowo ważna sprawa"

Węzeł na solidnych palach
 
Zawarty w 2012 r. kontrakt na budowę liczącego 2,8 km odcinka G1 opiewał na blisko 245 mln zł. Jednak koszt całej inwestycji sięgnął 287,1 mln zł. Środki pochodziły z zaciągniętego przez rząd kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (93,3 mln zł), z funduszy UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa śląskiego na lata 2007-2013 (114,9 mln), z rezerwy subwencji ogólnej Skarbu Państwa (60,0 mln zł) oraz budżetu Gliwic (18,9 mln zł). Przy budowie odcinka G1 wielokrotnie zmieniano organizację ruchu na gliwickim odcinku autostrady A1. Przede wszystkim chodziło o budowę wiaduktu DTŚ ponad przebiegającą po nasypie autostradą. Początkowo  planowano, że "średnicówka" pobiegnie pod oddaną do ruchu w 2011 r. autostradą A1. Jednak zwłoka w przygotowaniu tej budowy wymusiła zmianę planów, podrażając przy tym koszt inwestycji. Węzeł DTŚ z A1 znajduje się kilkaset metrów od węzła autostradowego Gliwice - Sośnica, na którym autostrada A1 krzyżuje się z autostradą A4 i drogą krajową nr 44. Wiadukt DTŚ nad A1 składa się z trzech obiektów o łącznej długości 450 m. „Średnicówka” przebiega tam 15 m ponad ziemią i prawie 10 m nad autostradą. Część łącznic zbudowano na osobnych wiaduktach, a część na wysokich nasypach. O stopniu trudności węzła wybudowanego w pradolinie rzeki Kłodnicy wspomina Marian Hacuś, prezes spółki DTŚ SA, która koordynuje budowę  „średnicówki” – By wykonać posadowienia podpór węzła, trzeba było wbić aż 920 solidnych pali – wylicza. .

Odcinek G2 w budowie.

Drugi, budowany od wiosny ub. roku gliwicki odcinek DTŚ, tzw. G2, który zakończy kilkuletnią budowę „średnicówki” będzie mieć 5,6 km długości i charakter bezkolizyjnej ulicy miejskiej. Węższy niż pozostałe odcinki DTŚ, poprowadzi od ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstaje 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową. Łączny koszt jego realizacji to 954,6 mln zł. Odcinek ten powinien być gotowy do końca 2015 r. Obecnie jego budowa jest zaawansowana w ok. 50 %. Były kłopoty z jego  sfinansowaniem. Ale dzięki temu, że Gliwice przejęły inwestycję od województwa śląskiego, możliwe stało się jej dodatkowe unijne wsparcie ze środków rozdzielanych na szczeblu krajowym. - Mam nadzieję, że z pomocą już wypróbowanych przyjaciół poradzimy sobie i z tym dużym wyzwaniem jakim jest sfinansowanie i budowa odcinka G2  - powiedział prezydent Gliwic podczas otwarcia odcinka G1..

DTŚ także na wschód.

Drogowa Trasa Średnicowa to największa inwestycja realizowana przez śląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wybudowana w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla ruchu tranzytowego. Bezkolizyjna, trzypasmowa DTŚ zaczyna się w Katowicach, gdzie łączy się z głównymi drogami do Krakowa i Warszawy. Obecnie trasa kończyła się w Gliwicach. Do jej zakończenia brakuje 5,5 km ( odcinek G2 w Gliwicach). Cała "średnicówka", po zakończeniu budowy, będzie miała 33 km długości. W kolejnych latach ma powstać także wschodnia część DTŚ, której pierwsza z dwóch planowanych odnóg poprowadzi z Katowic do Jaworzna. Magistrat tego ostatniego miasta już w sierpniu br. rozstrzygnął przetarg na projekt liczącego 14 km przyszłego wschodniego odcinka DTŚ.

Tekst i zdjęcia: Janusz Mincewicz